20.07.2024

Woda zdatna do spożycia - informacja podsumowująca i badania wody

Szanowni Państwo, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Słubicach poinformował nas o otrzymanych wynikach badań laboratoryjnych, które są prawidłowe i oznaczają, że woda z publicznego wodociągu nadaje się do spożycia a z dostarczanej przez nas wody można już korzystać w pełnym zakresie.

Serdecznie przepraszamy za wszystkie dotychczasowe niedogodności i utrudnienia. Zapewniamy, że wszystkie intensywne działania, podjęte w ciągu ostatnich 48 godzin przez ZUWŚ w Słubicach wynikały z realizacji naszego kluczowego priorytetu, jakim jest dbanie o bezpieczeństwo mieszkańców i innych odbiorców a także z obowiązków prawnych, wynikających z informacji przekazywanych nam przez służby sanitarne (Sanepid).

Działania te zostały wszczęte po przekazaniu nam oficjalnych informacji z Sanepidu, że w próbkach wody, pobranych w dniu 16.07.2024 roku przez pracowników lokalnych służb sanitarnych wykryto bakterie: 1 szt. enterokoków na Stacji Uzdatniania Wody w Słubicach w wodzie podawanej do sieci, 2 szt. enterokoków na zbiorniku wody uzdatnionej APS w Kunowicach oraz 1 szt. enterokoków na sieci wodociągowej w Kunowicach. Nie było zastrzeżeń do innych punktów sieci wodociągowej, miejsc poboru i uzdatniania wody. Informacje w sprawie ww. punktów otrzymaliśmy z Sanepidu 18.07.2024 roku w godzinach popołudniowych. Wydany w tej sprawie komunikat oznaczał, że Sanepid stwierdza nieprzydatność wody do użytku dla miasta oraz okolicznych wsi ze względu na obecność ww. bakterii. To jednocześnie oznaczało obowiązek wszczęcia przez ZUWŚ w Słubicach działań, o których mieszkańcy zostali poinformowani. Decyzje o ograniczeniu przydatności lub braku przydatności wody do spożycia wydaje bowiem wyłącznie Sanepid, na podstawie otrzymanych badań, zobowiązując ZUWŚ do wdrożenia środków naprawczych.

Działania podjęte w celu znalezienia przyczyny zakomunikowanego przez Sanepid pogorszenia jakości wody:

  1. Pracownicy ZUWŚ sprawdzili układ zasilania na Stacji Uzdatniania Wody, począwszy od studni głębinowych, po wszystkie urządzenia wykorzystywane przy produkcji wody. Nie stwierdzono żadnej technicznej, zewnętrznej przyczyny, która mogła wpłynąć na pogorszenie jakości wody. Stacja Uzdatniania Wody pracowała i pracuje bez zakłóceń, jest sprawna technicznie i technologicznie.
  2. Na Stacji Uzdatniania Wody nie prowadzono w ostatnich dniach żadnych prac naprawczych ani serwisowych, które mogłyby zakłócić cały proces ujmowania i uzdatniania wody.
  3. Na stacji podnoszenia ciśnienia wody (APS) i zbiorniku wody w Kunowicach w nocy z 12/13 lipca wskutek przejścia nawałnicy wystąpiło duże zakłócenie pracy stacji. Wszystkie usterki zostały naprawione. Przerwa w dostawie wody mogła mieć jednak wpływ na pogorszenie się parametrów mikrobiologicznych i organoleptycznych wody wyłącznie w Kunowicach.
  4. Możliwą przyczyną może być też tzw. błąd ludzki, na każdym etapie badania próbek wody (od ich poboru do wyniku).

Po otrzymaniu decyzji Sanepidu ZUWŚ podjął intensywne działania,jakie są podejmowane w celu przywrócenie odpowiedniej jakości wody:

  1. Prowadziliśmy monitorowaną dezynfekcję wody (dawki chloru podawane zgodne z normami bezpiecznymi dla ludzi) na wszystkich etapach procesu technologicznego - od ujęcia wody, przez jej uzdatnianie, zbiorniki wody uzdatnionej po sieć wodociągową. Cyklicznie badana była również zawartość chloru w wodzie.
  2. Ustawiliśmy w mieście 13 zastępczych źródeł wody (beczkowozy).
  3. Niezwłocznie poinformowaliśmy mieszkańców o zaistniałej sytuacji wszystkimi możliwymi źródłami informacji (media, strona internetowa i Facebook wodociągów, e-maile do zarządców Wspólnot Mieszkaniowych, sołtysów, placówek oświatowych i instytucji).

Badania wody – praktyka stosowana

  1. Sanepid 1 raz w miesiącu wykonuje badania wody. Po poborze próbek ich wynik ZUWŚ otrzymuje po co najmniej 72 godzinach. Badania prowadzi również ZUWŚ, zgodnie z zatwierdzonym przez Sanepid harmonogramem.
  2. Za każdym razem na tym polu trwa bardzo ścisła współpraca ZUWŚ i Sanepidu.
  3. Badania wody są również wykonywane i przekazywane Sanepidowi na bieżąco po każdej awarii na sieci wodociągowej.
  4. W obecnej sytuacji, gdy Sanepid stwierdził przydatność wody do spożycia w punktach wcześniej kwestionowanych, ZUWŚ nadal będzie prowadzić stały, zintensyfikowany monitoring sieci wodociągowej oraz zwiększymy ilość badań wody.

Procedura reklamacji

W ciągu ostatnich dwóch dni otrzymaliśmy również ze strony indywidualnych mieszkańców oraz mediów zapytania w kwestii reklamacji usługi dostarczania wody. Informujemy, że reklamacje będą uwzględnione na koniec okresu rozliczeniowego (danego kwartału) zgodnie z warunkami umowy o dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków. Uwzględnione zostaną upusty za każdy dzień nieprzydatności wody do spożycia w okresie obowiązywania komunikatu Sanepidu o całkowitej nieprzydatności wody do spożycia.

Następne działania

Zapewniamy, że woda w Słubicach i okolicach jest pod stałym nadzorem służb sanitarnych, ostatnie zdarzenie będzie poddane dogłębnej analizie w celu wskazania przyczyn skażenia. Informujemy ponadto, że w celu zapobieżenia podobnym sytuacjom rozpoczęliśmy, w porozumieniu z władzami miasta, procedurę zakupu dodatkowych źródeł dezynfekcji w postaci lamp UV.

Pragniemy podziękować wszystkim mieszkańcom za cierpliwość w czasie wystąpienia niedogodności w dostawach wody. Dziękujemy także Starostwu Powiatowemu w Słubicach, SOSiR, PUK Słubice, OSP Słubice, przedsiębiorstwom wodociągowym z Rzepina, Przytocznej, Żagania, Górzycy, Zielonej Góry, Gorzowa Wlkp. i Nowego Tomyśla oraz władzom Frankfurtu nad Odrą za wsparcie i bardzo sprawne przygotowanie oraz dostarczenie zastępczych źródeł wody (beczkowozów). Bardzo również doceniamy, że w tak trudnej sytuacji współpraca z burmistrzynią Słubic oraz jej zastępcą, sztabem zarządzania kryzysowego, służbami sanitarnymi przebiegała bardzo sprawnie, w oparciu o merytoryczną wiedzę oraz odpowiedzialne i wspólne działanie.

 

Komunikaty

Komunikat - 16.08.2024
16.08.2024

Woda nadaje się do spożycia - wyniki badań

ikona Podaj stan wodomierza
ikona Zgłoś awarię

Biuro Obsługi Klienta

Zakład Usług Wodno-Ściekowych Sp. z o.o.
ul. Krótka 9 | 69-100 Słubice
tel. + 48 95 758 26 65 w.10
kontakt@zuws.pl | www.zuws.pl

Pracujemy od poniedziałku do piątku
w godzinach od 7.00 do 15.00.

Jakość wody

Aktualne taryfy

Oferty pracy

Podpisz umowę